Idag har vi haft bild. Där vi har fått ta del av en kort föreläsning och en genomgång. Andersson1 berättade att vi skulle iaktta ett mönster med hjälp av ett titthål vi hade gjort sedan skulle vi försöka skapa detta mönster själva med endast att riva olika pappersbitar. 
Efter detta förstorade vi upp bilden vi hade skapat och skulle lägga bilden i olika mönster, här nedanför ser ni resultatet.
                     
 
 
Efter vi hade gjort detta fick vi möjlighet till att arbeta med olika material på olika paper. Vi fick möjlighet till att arbeta abstrakt, bilden behövde inte föreställa något.
 
 
Här valde jag att måla på aluminiumfolie. För att få färgen att fastna var jag tvungen att hälla på såpa. Sedan valde jag även att experimentera med att hälla på curry, vinäger och salt för att se vad som händer.
 
Min erfarenhet att arbeta med bild  är exemplevis att under en praktikperiod hade  pedagogerna startat upp temat "Hemma". Pedagogerna använde sig av googel maps och tittade på datorn var barnen bodde. Sedan fick barnen rita sina egna hem där barnen hade möjlighet till att rita och färglägga som de själva ville.  
 
Det vi gjorde på bildlektion hade jag kunnat göra på min praktik eller när jag arbetar. Barnen hade kunnat få möjlighet till att känna på materialet och även testa skapa med sina händer. Precis som Andersson säger är det betydesfullt att som barn ibland enbart kunna få känna på olika materiall och inte ha pressen på sig att skapa något, utan enbart måla som barnen själva vill. 
Barnen hade fått möjlighet till att måla som de enbart själva vill och kunna lukta på exempelvis olika kryddor och kunna lägga dem på pappret och se hur teckning blir när det torkar. I läroplanen för förskolan lpfö (rev: 2010 s. 12) 
står det att förskolläraren ska sträva efter att barnen 
  • utvecklar sin förmåga att uttrycka sina tankar och åsikter och därmed få möjlighet att påverka sin situation,

Här får barnen möjlighet att skapa en bild precis som de själva vill. Därför har barnen en stor möjighet till att påverka situationen. 
 
1 Mats Andersson Bild 1 Campus Varberg  29/1 2016
 
Referenser 

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket.

Bild 1- Mats Andersson.

Allmänt Kommentera
Idag har vi haft bild. Där vi har fått ta del av en kort föreläsning och en genomgång. Andersson1 berättade att vi skulle iaktta ett mönster med hjälp av ett titthål vi hade gjort sedan skulle vi försöka skapa detta mönster själva med endast att riva olika pappersbitar. 
Efter detta förstorade vi upp bilden vi hade skapat och skulle lägga bilden i olika mönster, här nedanför ser ni resultatet.
                     
 
 
Efter vi hade gjort detta fick vi möjlighet till att arbeta med olika material på olika paper. Vi fick möjlighet till att arbeta abstrakt, bilden behövde inte föreställa något.
 
 
Här valde jag att måla på aluminiumfolie. För att få färgen att fastna var jag tvungen att hälla på såpa. Sedan valde jag även att experimentera med att hälla på curry, vinäger och salt för att se vad som händer.
 
Min erfarenhet att arbeta med bild  är exemplevis att under en praktikperiod hade  pedagogerna startat upp temat "Hemma". Pedagogerna använde sig av googel maps och tittade på datorn var barnen bodde. Sedan fick barnen rita sina egna hem där barnen hade möjlighet till att rita och färglägga som de själva ville.  
 
Det vi gjorde på bildlektion hade jag kunnat göra på min praktik eller när jag arbetar. Barnen hade kunnat få möjlighet till att känna på materialet och även testa skapa med sina händer. Precis som Andersson säger är det betydesfullt att som barn ibland enbart kunna få känna på olika materiall och inte ha pressen på sig att skapa något, utan enbart måla som barnen själva vill. 
Barnen hade fått möjlighet till att måla som de enbart själva vill och kunna lukta på exempelvis olika kryddor och kunna lägga dem på pappret och se hur teckning blir när det torkar. I läroplanen för förskolan lpfö (rev: 2010 s. 12) 
står det att förskolläraren ska sträva efter att barnen 
  • utvecklar sin förmåga att uttrycka sina tankar och åsikter och därmed få möjlighet att påverka sin situation,

Här får barnen möjlighet att skapa en bild precis som de själva vill. Därför har barnen en stor möjighet till att påverka situationen. 
 
1 Mats Andersson Bild 1 Campus Varberg  29/1 2016
 
Referenser 

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket.